فارسی | English
چهارشنبه 1 خرداد 1398 _ 17 رمضان 1440 _ 22 مه 2019
    اوقات شرعی 
     
     
    مهمان : 1316
    اعضا عضو سایت : 91
    اعضا آنلاین : 4
    امروز : 3513
    ديروز : 9470
    ماه : 3513
    سال جاری : 439969
    تعدا مطالب : 2117
    كل : 7445975
     
      امروز
    چهارشنبه
    خرداد 1398
    1
    قمری:17 رمضان 1440

    میلادی:22 مه 2019
     
    تاریخ : پنجشنبه 26 ارديبهشت 1398     |     کد : 2354

         مصاحبه با دکتر منصور ایمانپور، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان :
    بررسی وضعیت آموزشی، هرم آموزشی و رتبه علمی دانشگاه در مصاحبه اختصاصی روابط عمومی با دکتر منصور ایمانپور، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه  
    دکتر منصور ایمانپور، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در مصاحبه با روابط عمومی، در پاسخ به سوالی در خصوص رویکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مقوله آموزش و تحصیلات تکمیلی گفت: همان طور که می دانید معمولا در دوره های مختلف، براساس واقعیت های جامعه و تغییر برخی سیاست ها به دنبال تغییر مدیریت ها، رویکردهای جدیدی در وزارت علوم اتخاذ می شود. در پنج سال اخیر نیز سیاست درست وزارت علوم در این زمینه بر اساس نگاه کلان و مبتنی بر آمار و عدد و ارقام و لحاظ نمودن مصلحت کلی جامعه بر این محور متمرکز شد که از جنبه آموزشی، در مقاطع مختلف تحصیلی به ویژه تحصیلات تکمیلی، سیاست کنترل کمی و ارتقای کیفیت اِعمال و حاکم شود. این رویکرد، هم در تاسیس رشته های جدید و هم در تعیین ظرفیت های پذیرش با دقت هرچه تمامتر اعمال گردید به طوری که در سال 1397 راه اندازی و تاسیس رشته جدید در مقطع دکتری کلّا متوقف شد.
    وی افزود: از طرف دیگر جمعیت متقاضی ورود به دانشگاهها، هم از لحاظ تعداد و هم از لحاظ جهت گیری ، وضعیت دیگر و جدیدی به خود گرفت و تعداد متقاضیان کاهش یافت و جهت گیری آنها(به علت موضوع اشتغال و درآمد) به سمت رشته های خاص(به ویژه علوم پزشکی) معطوف شد. در کنار این موضوع، آموزش عالی کشور به معنای اعم، با یک پدیده دیگر نیز مواجه بوده و هست و آن، همان کثرت عجیب و پراکندگی شگفت انگیز دانشگاهها و مؤسّسات آموزشی اعم از دولتی و آزاد و پیام نور و مؤسّسات آموزشی غیر انتفاعی و..در سطح کشور بود.
     

    ایمانپور در ادامه با اشاره با بیان وضعیت آموزشی دانشگاه، افزود: با توجه به واقعیت های مذکور، دانشگاه شهید مدنی آذزبایجان نیز به ویژه با توجه به موقعیت خاص مکانی و جغرافیایی(دور بودن از شهر تبریز) از این قاعده مستثنا نبوده و نیست. بنابراین یکی از دغدغه های اصلی ما در این چند سال اخیر، تثبیت تعداد دانشجو و جلوگیری از کاهش قابل توجه تعداد ورودی ها بود. دقت و تدبیر لازم در تعیین تعداد ظرفیت ها، اعطای تسهیلات خوابگاهی به همه پذیرفته شدگان، وجود اساتید توانمند و باانگیزه در دانشگاه و موقعیت علمی این دانشگاه در میان دانشگاه های جامع کشور از جمله عواملی هستند که موجب شدند نه تنها تعداد دانشجویان این دانشگاه کاهش نیابد، بلکه با رشد منطقی و جهت دار(در تحصیلات تکمیلی) نیز مواجه شود. در این راستا  آمار دو جدول نیز تایید کننده این واقعیت است:
    الف- آمار دانشجویان ثبت نام کننده از سال 93 تا 97:
                                                           

    آمار کلی دانشجویان و مقایسه آن در سال 93  - 97 :

     
    افزون بر مباحث مذکور، استحضار دارید که با عنایت به تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه ها و وجود صندلی های خالی و سیاست مبتنی بر حذف تدریجی کنکور سراسری و موضوع آمایش آموزش عالی، پذیرش دانشجو در تعدادی از رشته ها در دانشگاه های مختلف صرفا بر اساس سوابق تحصیلی صورت خواهد گرفت. معنای این سخن این است که برای ورود به این رشته محل ها، به دلیل کمتر بودن تعداد متقاضی، رقابت چندانی وجود ندارد. در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان از میان 32 رشته موجود در مقطع کارشناسی تنها در سه رشته برای سال 98-99 از طریق سوابق تحصیلی دانشجو پذیرش خواهد شد. بررسی کلاس های موجود کارشناسی نیز آشکارا نشان می دهد که این دانشگاه در سال تحصیلی97-98 در هیچ کلاس کارشناسی با کاهش معنا دار تعداد دانشجو مواجه نشده است. البته این واقعیت قابل کتمان نیست که درست است که از لحاظ کمی، این دانشگاه از حیث پذیرش دانشجو با مشکل خاصی مواجه نیست، اما از حیث رتبه های پذیرفته شدگان با تقلیل نسبی کیفی روبه رو می شود هرچند این نقیصه، در طول تحصیل با تلاش مضاعف اساتید ارجمند تا حدودی جبران می شود. قبولی قابل توجه دانش آموختگان مقطع کارشناسی این دانشگاه در آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه های مختلف گویای این حقیقت است به گونه ای که در سال 1397 طبق گزارش کتبی سازمان سنجش، تعداد 667 نفر از دانش آموختگان این دانشگاه، در آزمون کارشناسی ارشد ، در دانشگاه های دولتی پذیرفته شدند.
    دکتر ایمانپور برگزاری کلاسهای روشها و فنون تدریس، تشکیل کمیته ارتقای کیفیت آموزشی و اتخاذ تصمیمات تخصصی در آن کمیته، رصد مداوم تشکیل منظم کلاس ها، راه اندازی نرم افزار مدیریت درخواست های دانشجویی در سیستم سما و تاکید مستمر بر رعایت سرفصل ها ، اصلاح سوالات مندرج در فرم های ارزشیابی اساتید ، بازنگری آئین نامه ترفیع، تاکید بر نظم دهی بیشتر به طرح های پیشنهادی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و آزمون جامع و جلسات دفاعیه از پایان نامه ها و رساله ها از جمله مواردی دانست که در عمل، به ارتقای کیفیت آموزشی کمک شایانی مینماید.
    معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی، رویکرد دانشگاه در زمینه جذب و ترفیع و تبدیل وضعیت و ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه را این چنین تشریح نمود: در زمینه جذب و ترفیع و تبدیل وضعیت و ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه سعی می شود مطابق مقررات موجود و با انگیزه شایسته گزینی اقدام شود به گونه ای که دانشگاه هم در جذب و هم در موضوع ارتقای مرتبه اساتید در وضعیت بهتری قرار دارد. اعداد جدول ذیر در هر دو بعد گویای این حقیقت است:

     
    مجموعه اقدامات فوق در ابعاد مختلف و حرکت در چارچوب برنامه راهبردی باعث شده است تا این دانشگاه در رتبه بندی پایگاه ISC در سال 1397-1396 در بین دانشگاه های جامع کشور رتبه 30-22 و از حیث آموزشی رتبه 8 را به خود اختصاص بدهد.
    دکتر ایمانپور در پایان گفت: بدون شکّ، هر موفقیّت یا عدم آن، محصول و نتیجه طبیعی کل ارکان یک سازمان است. اگر یک سازمان بر اساس اصول مدیریت اداره شود و همه اجزاء و ارکان آن همچون اعضای یک خانواده با همدلی و هم افزایی با هدف پیشرفت و ارتقاء مجموعه با همدیگر همکاری نمایند و مضمون آیه شریفه «...تعاونوا علی البرّ و التقوی و لا تعاونوا علی الاِثم و العدوان..» را در خود محقّق نمایند، پیروزی های بزرگی در انتظار آن مجموعه است و در این صورت همه در آن موفقیت ها سهیم، و همه ار آن بهره مند خواهند شد.