فارسی | English
چهارشنبه 21 آذر 1397 _ 05 ربيع الثاني 1440 _ 12 دسامبر 2018
    اوقات شرعی 
     
     
    مهمان : 1835
    اعضا عضو سایت : 91
    اعضا آنلاین : 2
    امروز : 516
    ديروز : 5110
    ماه : 133552
    سال جاری : 1841126
    تعدا مطالب : 1962
    كل : 6188090
     
      امروز
    چهارشنبه
    آذر 1397
    21
    قمری:05 ربيع الثاني 1440

    میلادی:12 دسامبر 2018
     
    تاریخ : دوشنبه 5 آذر 1397     |     کد : 2184

            STARTUP چیست ؟ شرکتهای دانش بنیان چه خصوصیتهایی دارند؟
       مصاحبه با دکتر ناصرفرج زاده عضو هیات علمی گروه فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشکده فناوری اطلاعات و مهندسی کامپیوتر

    دکتر ناصر فرج زاده فارغ التحصیل دکترای رشته علوم کامپیوتر با گرایش هوش مصنوعی  از دانشگاه زیجیانگ چین، نزدیک به  9 ماه در شرکت گوگل به صورت کارآموز مشغول به کار بوده و حدود 13 ماه به عنوان کارمند رسمی واحد  R&D شرکت علی بابا، بزرگترین شرکت فناوری چین، فعالیت کرده است. ناصر فرج زاده از سال 1392 به عنوان  عضو هیات علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، در دانشکده فناوری اطلاعات ومهندسی کامپیوتر مشغول به فعالیت می باشد. وی در راس یک شرکت فعال دانش بنیان در حوزه علوم کامپیوتر و نرم افزارهای کاربردی نیز مشغول فعالیت میباشد. در این مصاحبه کوشیده ایم مفاهیم مربوط به "استارت آپ" و "شرکتهای دانش بنیان" را از نگاه ایشان بررسی کنیم.
    سوال: لطفا تعریف ساده و مختصری در ارتباط با Startup را ارائه فرمائید.
    پاسخ دکتر فرج زاده: کلمه استارت آپ به معنی خیزش و شروع به اوج گرفتن است، این اصطلاح برای روش های کسب و کار جدید که مبتنی بر فناوری های نوین هستند به کار برده میشود به عبارت دیگرمعنی مصطلح و شناخته شده ای که در این خصوص استفاده می شود، چنین است: یک روش کسب و کار یا روش حل مسئله ای که در قالب کسب و کار بیان می شود و قرار است مشکلی را حل کند یا اگر راه حلی برای این مشکل از قبل وجود دارد آن را بهبود ببخشد و بتواند آن را با ارزش بیشتری نسبت به کارهای قبلی برای کسی که این ایده را ساخته و پرداخته، سودآوری داشته باشد. نکته حائز اهمیتی که برای Startup ها وجود دارد این است که در حقیقت همواره رسیدن به سود و راه حل، تضمین شده نیست، در واقع شما ایده خود را اجرا می کنید ولی تضمینی نیست که حتما به نتیجه برسید. امروزه که به عصرارتباطات و فناوری اطلاعات معروف است و بازاریابی ها و مدیرت های کلان به وسیله کامپیوتر صورت می گیرد، باید در فرایند "استارت آپ ها" متخصصینی در حوزه بازاریابی، فروش و مدیریت اینترنتی و همچنین، اطلاع رسانی داشته باشیم.
    سئوال: آیا طرحهای "استارت آپ " ویژه رشته های خاصی باید مطرح شوند؟
    پاسخ : طبق تعریف استارت آپ و فرهنگ  آن هدف ماحل یک مشکل و ارائه یک راه حل برای آن است. بنابراین مشکل چالش و معضل در همه رشته ها وجود دارد پس در مورد رشته هایی که حتی تصور سود آوری را هم نمیتوان داشت یا تصور کسب و کار را نمی توان داشت می تواند اتفاق بیفتد لذا منحصرا در رشته های مبتنی بر فناوری های نوین با تکنولوژی بالا اتفاق نمی افتد در تمامی رشته ها امکان برگزاری  "استارت آپ" وجود دارد.
    سئوال : مراحل و فرآیند اجرای استارت آپ موفق، چیست؟
    همان طور که می دانید ایده یک شبه بوجود نمی آید،  شکل گیری ایده یک فرایند طولانی مدت است که با استفاده از تحقیق و پژوهش در یک موضوع صورت می گیرد بعد از این گام ، مرحله تشکیل تیم است، یعنی بعد از  مطرح شدن ایده تشکیل گروه  و تیم   با توجه به نیاز به تخصص هایی که در این ایده مورد نیاز خواهد بود جز ضروریات سیستم استارت آپ است بنابراین یکی ا زموفقیت های استارت آپ تشکیل گروه متخصص است و پیشنهاد می شود تیم ها، تیم سبک با تعداد افراد کم در حدود 4 یا 5 نفر باشد ، دلیل تاکید بر تشکیل تیم با اعضای کم به دلیل محدود بودن منابع مالی و زمان بندی های فشرده وفراهم کردن مکانی برای گرد همآیی و تشکیل جلسات هم اندیشی و مشورت است. 
    برای یک تیم  با اعضای زیاد این موانع بیشتر خواهد بود، در تیم های سبک در مراحل اولیه یک شخص مسئوولیت های چندگانه را خواهد داشت که در مراحل بعدی و توسعه طرح این وظایف بر عهده چندین نفر خواهد بود.
    مرحله بعد تهیه بیزینس پلن (نقشه کسب و کار) است، در این مرحله به چندین سوال پاسخ داده می شود
    از کجا شروع کردیم؟  به کجا می رویم؟ وضعیت  بازارچگونه است؟سرمایه گذار کیست؟ رقبا چه کسانی هستند؟
    همه این مراحل در این نقشه نوشته می شود .
    بعد از تشکیل تیم، نکته مهم سرمایه گذاری است که سرمایه گذار متناسب با ایده را تعیین کنیم .
    ما در واقع چند موضوع کلیدی در مرحله اول داریم که عبارتند از: 1 - جغرافیا : اینکه ایده در کدام جغرافیا مطرح می شود وضعیت اجتماعی سیاسی  فرهنگی وهمینطور اقتصاد جامعه چگونه است؟ مشخص کردن این نکته که  این ایده در کجا مطرح می شود ایا در سایر کشور ها با فرهنگ های متفاوت قابل اجرا است؟.
    2- نقشه راه : بعد از اینکه ایده مطرح شد، برنامه توسعه چیست چگونه جزییات را وارد طرح می کنید؟ این یک نکته خیلی مهم است زمانی که شما در بازار، رقیب دارید اگر بموقع محصول را به بازار وارد کیند می توانید با سابقه کم، سهم بیشتری در بازار داشته باشید
    3- مدیریت بحران : برای مواقعی که امکان وقوع بحران وجود دارد مدیریت بحران مطرح می شود. ممکن نیست همه چیز به صورت خوش آیند پیش برود ممکن است سرمایه گذار به دلایلی کنار بکشد یا ممکن است روال کاری حوزه فعالیت شما طی بخشنامه ای تغییر کند.
    زمانی که محصول یا سرویس جدید به بازار معرفی، (لانچ ) شد، پس بعد ازگذشت مدت زمانی، نمونه اولیه را ارائه دادیم بازاریابی و توسعه مطرح می شود. محصول درکجا و با چه قیمتی به فروش می رسد؟ برای چه هدفی؟ در قبال چه چیزی؟ درآینده برای مقابله با رقبا چه برنامه هایی وجود دارد ؟ برای شروع یک کسب و کار، این نکات، خیلی مهم و حیاتی هستند.
    گفتنی است: دکتر ناصرفرج زاده موسس شرکت دانش بنیان نیز می باشند که درحوزه فناری ارتباطات و اطلاعات، به خصوص استفاده از هوش مصنوعی ازجمله در حوزه درمان و سلامت مشغول به فعالیت می باشد. این شرکت با محصول دانش بنیانی بنام "شفاداک یا " نوبت دهی انلاین شناخته شده است، سامانه نوبت دهی انلاین، بزرگترین پلتفرم آشنایی با پزشکان و نوبت دهی آنلاین است. خدمات این محصول در حال حاضر در استان آذربایجان شرقی، غربی، بعضی از بیمارستانهای تهران و استان سیستان و بلوچستان ارائه می شود.

     
                             
    سوال : شرکتهای دانش بنیان چه خصوصیاتی دارد؟
    هدف اصلی این شرکتها، بومی سازی فناوری موجود و کاهش وابستگی به کشورهای دیگراست. مدیریت مسیرحرکت محصول یا خدمات تولید شده یا ارائه شده به بازار توسط شرکتهایی دارای اعضای هیات علمی و تخصصی از آزمایشگاهها، فلسفه ایجاد شرکتهای دانش بنیان است. ایده تاسیس این شرکت ها درهیات دولت تصویب شده و دولت، تسهیلاتی برای توسعه و تجهیز آن ارائه می نماید.
    در این طرح از اساتید حمایت و تسهیلاتی برای عملی کردن ایده هایشان ارائه می شود.
    اگر شرکتی بتواند محصول پیچیده ای را بومی کند، برای مثال اگر بتوان ازکوچک ترین قطعه یک محصول تا بزرگترین قطعه را در کشور بومی و تولید کرد و به اصطلاح صفر تا صد یک محصول دریک شرکت انجام شود، آن شرکت، دانش بنیان محسوب می شود.
    در واقع چنانچه فرایند ساخت نمونه خارجی یا مشابه یک محصول یا خدمات، با ساختاری پیچیده، نیاز به یک تیم متخصص با دانش بالا داشته باشد، در نهایت به این محصول، دانش بنیان گفته می شود
    .